I går var jeg på utdeling av Sunn Fornuft-prisen hvor bloggere som bidrar til et mer normalt forhold til kropp, mat og trening ble hedret. Bra tiltak! For jeg mener at bloggere har et samfunnsansvar. Og jeg mener at bedrifter som samarbeider med bloggere også kan ta sin del av samfunnsansvaret med å være bevisst på hvilke bloggere de knytter seg til kommersielt.

Mageselfie og andre selfier
For en tid tilbake var mageselfiedebatten er i gang igjen, med god grunn, fordi en av Norges mest kjente bloggere viste frem kroppen sin kun iført en liten truse og bh noen dager etter fødsel. Er det så big deal å vise frem en nybakt mammakropp? Som tobarnsmamma kjenner jeg godt igjen følelsen av å være superkvinne rett etter fødselen. Denne søte ungen har vært i meg og jeg presset den ut – det er en helt rå følelse. Jeg tok bilde av magen min rett før vi dro på sykehuset før fødsel og jeg tok bilde av magen min dagene fremover, fascinert over egen kropp.

Men jeg delte disse bildene ikke. For det første blogger og podcaster jeg om helse, og jeg vet at hvordan kroppen min ser ut ikke sier så mye om helsen min. For det andre har jeg ikke behov for å vise frem min kropp i lite klær til så mange andre enn min samboer, unntatt når jeg er i bikini på stranden. Jeg er fornøyd med kroppen min, men har ikke behov for å vise den til ukjente folk. For det tredje vet jeg hvor hormonforvirret vi kvinner kan være etter fødsel. Hvor sårbare vi er. Hvor bekymrede vi kan være. Hvor stressede vi kan være. Hvor slitne, medtatte, euforiske, og alt som er av følelser. De første dagene er aldeles magiske og skikkelig tøffe. På en gang. Hvordan kroppen ser ut bør egentlig være helt bakerst i tankerekken. Og jeg respekterer at andre kvinner er sårbare og sammenlikner seg selv og baby og det meste i barseltiden, derfor har jeg etter begge fødsler prøvd å være mitt ytringsansvar bevisst.

Hva betyr det å vise sunn fornuft?
Sunn Fornuft-plakaten ble lansert for bloggere i sommer. Den inneholder rettledende punkter som kan guide bloggere til å skrive mer fornuftig om mat, kropp og trening. Selv om vi vil det eller ei har jo bloggere stor påvirkningskraft. Det er tross alt det de største bloggerne lever av. Hadde de ikke hatt denne makten hadde de heller ikke tjent penger. Og med påvirkningskraft følger ytringsansvar, mener jeg. Nevnte mageselfieblogger har mellom 40 000 og 100 000 lesere på bloggen hver dag. 360 000 følger henne på Instagram. Det er klart hun har makt. Det er klart mange ser opp til henne. Og det er klart at mange blir påvirket av det de ser. Jeg mener at om hun hadde vært sitt ansvar bevisst hadde hun ikke tatt bilde av seg selv fire dager etter fødsel og delt det med sine følgere på instagram. Hadde hun tatt samfunnsansvar hadde hun latt være, selv om hun ønsket. Og hadde hun lest Sunn fornuft-plakaten hadde hun også latt være. Jeg heier på absolutt alle som er stolte av kroppen sin, og et av de viktigste tingene jeg prøver få frem i podcasten min Ingefær er å få alle til å være glad i seg selv, som de er. Men må man vise kropp for å få frem det poenget? Derfor liker jeg godt at Pia Seeberg vant treningskategorien i går. Hun viser nemlig at det går an å skrive om trening og mat uten å vise små, magre måltider eller jevnlige bilder av boddyn.

Bedrifter må også tenke seg om
Bedrifter samarbeider med bloggere som gir god avkastning på pengene de investerer i bloggeren. Bedrifters samfunnsansvar har blitt mer og mer gjeldende det siste tiåret. Her i Norge har Stormberg vært en av foregangsfigurene i så måte. Men kanskje det nå er på tide for bedrifter å tenke på hvilke bloggere de ønsker å samarbeide med, i et samfunnsansvarsperspektiv? Det vil si: ikke bare se på klikk og salg, men også på om bloggeren de knytter til seg har verdier som stemmer overens eller går på tvers av hva bedriften synes er ok med tanke på samfunnsansvar. Et lite tips kan jo være å sjekke om bloggere følger Sunn fornuft-plakaten eller ei.

Personlig tror jeg at utviklingen kommer til å styre dithen. Bloggere som er tydelige på sine verdier, er sitt ytringsansvar bevisst og tar samfunnsansvar gjennom for eksempel å følge Sunn Fornuft-plakaten vil etter hvert få et konkurransefortrinn. Å ta samfunnsansvar er nemlig merkevarebyggende, det øker troverdigheten, det gir lojalitet og det kan gi økt uttelling på bunnlinja – både for bloggeren og bedriften. Dessuten digger vi lesere det også!

Heia både bloggere og bedrifter som ønsker og tør å være i førersetet!

PS: Hør mitt intervju med iniativtaker Susanne Kaluza om Sunn Fornuft-plakaten her!