På impuls dro Jon og jeg på kjærestehelg til København i helgen. Stikkord: God mat, lange gåturer og økologisk hotell.

Sponset hotellopphold

Det er ikke lenge siden Jon, jeg og jentene var i København sist. Å dra til København til jentene var superkoselig, men vi ønsket oss en tur uten barn slik at vi kunne spise ute på kvelden og også få sett mer av København.

Les fra forrige gang: Hvor bo og spise økologisk i København, og gode barnebutikker og økologisk skjønnhetsshopping i København

Onsdag forrige uke bestemte vi oss: Vi tar en helg i København! Svigers stilte opp på kort varsel, hotell booket, reise bestilt.

Guldsmeden hotell 66
Igjen bodde vi på Guldsmeden hotels, men vi fikk prøve et annet hotell en sist. Med jentene hadde vi suite på det nyeste hotellet i Guldsmeden-kjeden, Babette. Det ligger nært til Den lille havfrue, for eksempel. Denne helgen bodde vi på 66 Guldsmeden, som ligger i hjertet av Vesterbro. Perfekt for oss! Lett å komme til gode spisesteder, et godt utgangspunkt for Strøget og sentrum, samt fint utgangspunkt til litt lengre gåturer til Østerbro for eksempel.
fil_005

For de som ønsker å trene på Københavnferie kan det lett kombineres med på bo på 66: Crossfit København ligger på andre siden av veien. Jeg nøyde meg med å se på skiltet. Vi gikk så mange kilometre begge dagene at det holdt for min del.

Som alltid var frokosten til Guldsmeden fortreffelig. Jeg elsker at absolutt alt er økologisk: jusene, ingefærshotten, eggene, kjøttet, kaffe, teen, brødet for de som spiser det, osten, sjokoladepålegget, frukten.
fil_0001
Til og med spriten og vinen og ølet i baren er økologisk. Skjønnhetsproduktene på hotellet er økologiske, dopapiret er resirkulert og i oppgangen var det utlånsbøker. Miljøfokuset gjennomsyrer Guldsmeden, men ikke på en pressende måte. De bare er miljøvennlige og det tror jeg er en av grunnene til at hotellene i kjeden er så hjemmekoselig og neppå. Vi kommer til å fortsette å bo på Guldsmeden. (Jeg kunne nemlig fortsatt med å dra til København annen hver måned!)

Mat
Noe av det beste med ferier er å bli inspirert på matfronten. Denne gangen var vi virkelig heldige med alle stedene vi spiste på. Jeg har fått masse ny inspo! Dessuten gjør et godt måltid med vin og Jon og venner meg lykkelig.

Fredag ankom vi København ganske sent og spiste på Madklubben, som ligger nesten rett under hotellet vårt. Vi sjekket ut på forhånd at stedet hadde god omtale. Og jeg ble så fornøyd! Eneste minuset med måltidet var at hovedretten kom ca fem sekunder etter at forreten ble fjernet, så jeg rakk ikke å trekke pusten mellom rettene. Akkurat som servitørene hadde hastverk sent på kvelden. Vi spiste nemlig ca kl 22.

Før forretten fikk vi en papirpose med baconsvor. Jeg elsker svor, så jeg spiste det mens Jon spiste brødet vi fikk i en annen pose.
fil_000

Til forrett hadde jeg krabbe med dill, sitron og rygeost. Rygeost er en dansk surmelksost, det samme som ferskost ettersom jeg har forstått. Denne retten var så god! Jeg drakk en god Riesling til. To glass på rappen, egentlig! Jon valgte Spanske slaktervarer til forrett. Det besto av ulike spanske pølser, brød og smør. Veldig godt!
fil_003

Jeg ville ha fisk til hovedrett også. Jeg valgte bakt torsk med stekt persillerot, persillesalat og muslingsaus. Så godt! Jon hadde coq au vin og virket veldig fornøyd med valget sitt.
fil_005 fil_004

Ingen av oss var keene på dessert – jeg vil ofte heller ha forrett og hovedrett enn hovedrett og dessert – og med mine to glass vin på styrten var jeg litt brisen, så det ble med to retter.

Lørdag startet med god frokost på hotellet før vi etter hvert møtte en av mine bedre venninner. Hun bor i Dublin og hadde overrasket sin ektemann med tur til Køben for å besøke broren hennes. Første tur uten kidsa deres og første tur uten kidsa våre, så vi var mildt i sjokk over sammentreffet! Langt på ettermiddagen spiste vi lunsj med dem, på Auto som ligger på Nørrebro. Her ble vi småmette og litt brisne og jeg ble igjen påminnet på at et måltid ikke bare består av god mat men også de man deler mat med.

På kvelden spaserte Jon og jeg til Kødbyen, en ca 10 minutters lang rusletur fra hotellet. Kødbyen skal visstnok være hipstermekka og ha mange gode restauranter og barer. Vi falt for Fleisch: restaurant, coctailbar og slakter i ett. Et kinderegg for meg, med andre ord!

Vi fikk først en liten skive brød med kyllingleverpate på som smakte som det skulle: mildt og fett. Deretter kom det tre gedigne stykker med baconsvor. Disse var ikke krydret i det hele tatt. Jon likte de derfor ikke så godt, mens jeg spiste opp alle.
img_1505 img_1508

Til forrett valgte vi biff tartar av økologisk okse, marg, oliven og chips. Det har jeg hatt lyst på siden jeg var gravid med Elly, men siden jeg ikke spiser ute så ofte nå og er nøye på hvor jeg bestiller tartar har jeg ikke fått sjansen før nå. Det var servert i et beinstykke. Ikke noe for den som liker vakuumpakket kjøtt best, kanskje. Det var mye rått kjøtt, såpass at Jon fikk nok. Dermed spiste jeg opp hans også.

Til hovedrett valgte Jon biff av modnet okse med løk, margsaus, poteter og salat. Smakfullt og mektig. Jeg ville ha noe annet enn okse, så jeg bestilte økologisk gris, jordskokker, gule beter og morkelsaus. Det kom også pølse på tallerkenen min.
img_1517 img_1516

Jeg hadde gledet meg til coctail til dessert, men magen min sa fra at jeg hadde spist og drukket nok.

Søndag spiste vi lunsj på Grød, som sist gang. Jeg bestilte chiagrød og Jon congee.

Som lunsjdessert kjøpte jeg er rawkule fra 7Eleven.
fil_003
Og knallgod americano fra Original Coffee.

På 7Eleven i Danmark selger de nemlig mye sunn mat. Det er så forbilledlig! Tilbudet av økologisk mat er mye stort overalt, det samme med tilbudet av mat som ikke inneholder hvete, sukker og melk er stort. Det er rett og slett enkelt for meg å dra til København med tanke på maten og det er lett å leve sunt og næringsrikt. Her har Norge litt å gå på synes jeg!

Og hva shopping angår: jeg har jo et mål for året med å fortsette være kresen med hva jeg bruker penger på. Spise ute er vel anvendte penger. Var innom &other stories for et par plagg, kjøpte et par armbånd og kjøpte en rosa vintage lampe fra 1965. Og gikk i timesvis sammen med mannen i mitt liv!

Motta nyhetsbrev?

En gang i uken sender jeg klem og pepp til din digitale postkasse slik at både din og min uke blir litt bedre. Mitt mål er å gi deg kunnskap og verktøy slik at du kan ha det bra og levere på topp der du ønsker å skinne!