Pimpet havregrøt

Pimpet havregrøt

Lyst til å servere deg selv og barna dine en skikkelig næringsrik havregrøt? Jeg gir deg mine beste tips til hvordan pimpe havregrøten.

Havregrøt er en skikkelig poppis frokost. Mange av gjestene mine på Ingefær podcast nevner havregrøt som sin faste frokost. Selv har jeg jo spist lite korn de siste årene og har en bedre helse derfor. Heldigvis virker det som å spise surdeigsbrød og behandlet korn funker for kroppen min. For havregrøt er godt! Og da avdelingen til Fie i barnehagen skulle begynne å servere havregrøt en gang i uken fikk jeg en god grunn til å lage havregrøten ekstra næringsrik.
dscf3080

Jeg sender nemlig med Fie hjemmelaget havregrøt på termos. Mens de andre barna spiser barnehagens får Fie mammagrøt, som hun kaller det. Å sende med egen grøt høres kanskje både ut som mye arbeid og sært ut. Men pimpet havregrøt tar ikke lange tiden. Og om det er sært får andre bedømme. Jeg ønsker at mesteparten av maten jentene spiser skal være så næringsrik som mulig. Og med noen triks går vanlig havregrøt fra å bli sunn til å bli superdupersunn – og det liker vi jo både for oss selv og for de små håpefulle!

Havregrøt er blitt såpass populært hjemme at jeg lager det til frokost flere ganger i uken. Når jeg pimper grøten gir den meg god energi frem til lunsj, inkludert en treningsøkt før formiddagsmat.

Hva er pimpet havregrøt?
Kvelden før legger jeg havregryn i vann sammen med litt rug og en slant surdeigsstarter. Om du ikke har surdeigsstarter kan du enten bruke litt eddik eller bare bløtlegge med litt rug og vann. Denne prosessen gjør at kornet blir lettere fordøyelig samt næringsstoffene blir lettere å ta opp for oss. Rett og slett mer effektiv mat! Neste morgen heller vi av litt av vannet før vi koker opp grøten. Noen ganger tilsetter vi h-melk, andre ganger litt kokosmelk, smør eller kokosfett.

Når grøten er varm nok og tykk tilsetter vi en til to eggeplommer og rører inn. Jeg pleier også å røre inn kollagen i grøten, ca 1 – 3 ts rett før servering. Verken jeg eller jentene har søtning på grøten, men vi bruker masse økologisk kanel oppå. Jentene får mer smør, mens jeg feks tar kokoschips på min. Toppingmulighetene er uansett uendelige!

Dette gjør at havregrøten blir ekstra næringsrik! Eggeplommene gir alle vitaminer og mineraler vi trenger bortsett fra C-vitamin. Smør og kokosfett gir sunt fett. Kollagen er bra for fordøyelse, hud, hår og negler. Og havregrøten gir masse god energi til små, voksende kropper og til mammaens jobb og trening.

Ingredienser

  • En del havregryn, gjerne økologisk
  • To deler vann
  • Litt rugmel
  • Ca 1 ts surdeigsstarter eller litt eddik
  • 1 – 2 eggeplommer
  • Smør eller kokosfett eller ghee
  • Vann/melk/kokosmelk/mandelmelk
  • 1 – 2 ss kollagen (adlink)


dscf3071

Fremgangsmåte

  1. Ha havregryn, vann, rugmel og surdeigsstarter i en bolle og rør om.
  2. Ha et håndklede over og la stå i romteperatur natten over.
  3. Neste morgen siler du av litt vann. Ha deretter over i en kjele og kok sakte opp til grøten er tykk. Tilsett eventuelt vann eller ønsket melketype om grøten blir for tykk.
  4. Skill eggehvitte og eggeplomme fra hverandre (spar på hvitten til turbar!) og rør inn eggeplommene.
  5. Rør inn smør, kokosfett eller ghee om du ønsker ekstra næring.
  6. Server med smør og kanel, eller med bær, frukt, kokoschips – hva du ønsker!


dscf3075 dscf3086

26 kommentarer

  1. Hei Sara!
    Her i huset går det mye havregrøt – takk for tips til å gjøre den enda bedre! Hvilken type kollagen bruker du og hvor kjøper du det?
    Hilsen Ida

  2. Supernam!! Digger når du legger ut tips til næringsrik mat til de små👏🏻 . Vi lager samme variant her hjemme, bare med blåbær, bringebær, rips (rips og vaniljepulver, OMG) eller andre bær. Da er liten dæsj c-vit med også😊 3åringen og jeg koser oss på morningen da😋

  3. Hvilken termos bruker du til grøten? Er det noen spesiell grunn til at du heller av litt av vannet på grøten?

    • Jeg bruker en barnetermos eller en kaffetermos, typ liten. Tror de varmer grøten såvidt i barnehagen (men vet ikke helt, he). Vi heller av litt av vannet på grøten slik at den ikke skal bli så tykk, men prøv deg frem :)

  4. Takk for tips, glemmer litt av å ha eggeplomme i – men det skal minsten få i dag :)
    Lager havre og hirse med litt rug og sitron over natten – og koker i litt kokosmelk

  5. Men hvorfor ikke hele egget? Det pleier jeg.. rører det inn i varm grøt.. da blir det jo varmebehandlet. Skjønner at det er mest næring i plommen.. men bruker du bare plommene når du lager omelett også?

    • Hei May!
      Godt spørsmål! Vi bruker plommen siden den er mest næringsrik og har rett og slett ikke prøvd med å bruke hele eggehvitten.

      • Pass i så fall på at eggehviten blir kokt, for rå eggehvite skal en ikke få i seg over tid. Rå eggehvite binder nemlig biotin (et b-vitamin) og kan dessuten skape reaksjoner, særlig hos små :) Så lenge du har i et helt egg og lar grøten stå et par minutter til går det fint. Samtidig er eggeplommen aller sunnest når den ikke er helt kokt pga de gunstige fettsyrene 😉
        Grøten ser så digg ut Sara <3

        • Takk for info, gode deg! Jeg har unngått eggehvitte hos jentene så mye som mulig i rå tilstand, og bruker kun eggeplomme i smoothien min :)

  6. Topp oppskrift! Går det an å bløtlegge med myse? Har ikke kommet igang med surdeig da den må være glutenfri og jeg ikke har gidda eksperimentert, men kefir lager jeg :)

    • Godt spørsmål, prøv! Jeg har laget speltvaffler som jeg har bløtlagt med kefir over natten, så vil tro det funker med myse. Sjekk innom bloggen til Gry Hammer også!

  7. Hvor mye colagen bruker du og når rører du den inn?

    • Godt spørsmål, oppdaterer oppskriften. Bruker 1 – 2 ts kanskje og rører inn rett før servering :)

  8. Hurra!
    Jeg elsker konseptet havregrynsgrøt (enkelt, godt, sunt, billig mat), men jeg kan ikke spise det fordi jeg får så vont i magen av det… Selv plain grøt bare laget med havregryn og vann. Havregryn blir rett og slett for tøft for magen min. Spiser korn (også havregryn) i hjemmelaga knekkebrød, så vet jeg tåler litt. Holder på med «prosjekt surdeig» for ørtende gang, jeg får bare ikke liv i den! Men får jeg det til, blir det havregryn ala oppskrifa di, også med surdeig!

    Et lite spørsmål, bare – tro om denne oppskrifta (også med egg) lar seg lage i mikro?

    • Hold meg oppdatert på åssen magen din takler havregrøten da!
      Mikro har jeg ingen anelse om. Vi har det ikke :)

  9. Hvilken eddik bruker du? (Skikkelig nybegynner;))

    • Økologisk eplecidereddik, men eddik 7% kan også brukes. Jeg bruker eplecidereddiken også om morgenen, litt blandet med vann som det første jeg drikker om morgenen :)

  10. Takk for bra oppskrift 😀 hvorfor tilsetter du rug?

    • Fint du liker den!
      Rug tilsettes for å bidra til at surdeigsstarteren bryter ned antinæringsstoffene i havren. Puh! Gry Hammer er ekspert på dette.

  11. Kult med sunnere havregrøt-tips! Jeg spiser ikke korn til vanlig, men er ute etter inspirasjon til lang-tur-mat på fjellet, vinter og sommer, og da er kanskje dette i blinken (om man klarer holde liv i surdeigen i mange blå…)

    • Jeg spiser også lite korn, men akkurat dette og noen biter av surdeigsbrød her og der ser ut til å funke. Og gir meg god energi! Holde liv i surdeigen, ja. Det har jeg ingen erfaring emd. Surdeigspulver, som noen har tipset meg om kanskje?

  12. Hei.
    Jeg har hovedsaklig spist et slags lchf kosthold de 5 siste årene, med noen perioder med litt mer «liberalt» kosthold (samt at et slik kosthold gjerne forandrer seg litt over tid når man ser hva som funker for en selv 😉 ). I de periodene jeg har ønsket litt forandring, har jeg gjerne spist litt mer liberalt og f.eks hatt havregryn til frokost, men da føler jeg liksom at jeg automatisk må skru ned på fettmengden. Dvs. jeg har brukt mandler og nøtter som fettkilde i grøten, men ikke turt å kjøre på med smør etc.. Har også følt meg litt vill og gal når jeg bruker f.eks banan i en smoothie i de periodene jeg hovedsaklig bruker fett som energikilde.. Det jeg vil frem til er vel en bekreftelse på at det er ok å inkludere en liten skål havregrøt eller en banan i smoothien, i et ellers fettrikt kosthold. Eller at jeg kan bake brødet jeg lager innimellom av 90 prosent havregryn og 10 prosent teff-mel og spise en skive av det med fett pålegg f.eks uten å føle at jeg spiser en usunn kombo. Jeg føler meg personlig veldig vel når jeg spiser f.eks havregrøt, og er mett lenge. Jeg er ikke så veldig aktiv av meg, det bør kanskje nevnes.

    Dette ble litt langt, håper du forstår problemstillingen 😉

    • Hei Åse,
      Jeg både skjønner problemstillingen og kjenner meg igjen selv!
      Dog, jeg tør ikke gi deg noen konkrete råd om du bør minske fett eller slikt. Kjenn etter selv hvordan du føler deg, energinivået ditt og hvordan du ser ut – det er jo en god pekepinn synes jeg! Forøvrig synes jeg det virker helt ok å inkludere karbs i kostholdet ditt når du føler deg vel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*