Kamilla K sier i episode 47 av Ingefær podcast: Tiden går uansett, så man kan like gjerne jobbe for å oppnå målet sitt. Men hvordan lager man gode mål og hvordan oppnår man disse?

I episode 47 av Ingefær podcast snakket jeg med mental trener Cecilie Ystenes fra RAW trening og Kamilla K om hvordan sette seg gode mål og hvordan foreta en endring du ønsker i livet.

Cecilies tre tips er:

  1. Du må selv eie målet ditt. Hva vil du? Er det dine ønsker eller hva du tror andre ønsker av deg? Om det kribler i magen og hodet er med og du kjenner at du virkelig vil oppnå målet ditt har du større sjans for nettopp det.
  2. Skriv ned målet ditt på SMARTE-måten. Det vil si at målet må være Spesifikt, Målbart, Aktivt, Realistisk og Tidsbestemt. Evaluer også jevnlig. Les mer her om hvordan du setter deg SMARTE-mål.
  3. Juster når nødvendig. Oppnår du ikke målet ditt om fire treninger i uken må du finne ut hvorfor og eventuelt justere ned målet ditt på grunnlag av mye overtidsarbeid, for eksempel. Justering er i følge Cecilie nøkkel til suksess. Det er ikke nederlag å justere – tvert i mot!

Kamillas Tre tips er:

  1. Du må være villig til å gjøre endring. Målene du setter må du være villig til gjøre arbeidet som trengs mellom der du er nå og målet ditt.
  2. Kontuinitet i det du gjør. Målet er ikke oppnådd med å gjøre noe en gang. Legg inn arbeid over tid.
  3. Tålmodighet. Uten tålmodighet oppnår du ikke målet ditt. La tiden jobbe for deg og godta at ting tar tid.

Jeg slenger på mitt beste tips: Se målet ditt i kontekst! Se på alle deler av livet ditt og tenk om målet ditt passer inn i den situasjonen du er i akkurat nå. Hvor mye plass skal hver enkelt faktor i livet ditt ha? Skal du gjøre det bra på jobb, må kanskje lange treningsøkter nedprioriteres akkurat nå.

Les mer om episoden og lytt her!