Mine kosttilskudd

Mine kosttilskudd

Jeg får jevnlig spørsmål om hvilke kosttilskudd jeg tar. Kosttilskudd kan bli å sminke grisen – jeg mener at hverdagskostholdet er viktigst for næringsstoffer. Men å pimpe et bra kosthold er jeg fan av!

Inneholder adlinks

Det viktigste er å spise ordentlig, næringsrik mat. Det mener jeg oppriktig. Våre kropper fortjener så god bensin som mulig for å kunne gi gass! Spis derfor grønnsaker og frukt, fisk, kylling, kjøtt fra ulike dyr, egg, nøtter og frø. Bruk hele dyret, så som å koke kraft, spise oksehale, langtidssteke grytekjøtt, spise lever. Fermenter gjerne i form av kefir, vannkefir og kombucha, og lag surdeigsbrød og pimpa havregrøt. Spis gjerne i sesong og økologisk om tilgang og økonomi til det. Du trenger ikke gjøre alt (jeg gjør ikke det), og trenger ikke spise superbra hele tiden (jeg gjør ikke det), men et godt hverdagskosthold gjør susen.

I boken Sterkere av Martin Norum og Benjamin Christensen skriver de fornuftig om tilskudd. Jeg er helt enig i deres formulering: «Mange er overraskende lite opptat av hvordan de kan forbedre sitt daglige kosthold for å optimalisere prestasjonen. De er ofte mer opptatt av hvilket proteintilskudd som er best, og hvilke andre tilskudd som er verdt å bruke penger på (…) Men retter man oppmerksomheten i første omgang mot kosttilksudd har man likevel startet i feil ende av skalaen (…) Har man ikke et smart sammensatt kosthold, vil det være mer å hente her enn å bruke på kosttilskudd»:

Jeg tenker nemlig at om du har et ugunstig kosthold blir det å ta tilskudd litt som å sminke grisen. Hverdagskosthold viktigst, og så toppe med tilskudd. Og du trenger ikke være opptatt av prestasjon på trening for å tenke slik.

Jeg mener også at hva andre tar av tilskudd ikke sier noe om hvilke tilskudd du selv skal ta. Vi er alle forskjellige og har ulike behov. Du må selv finne ut av hva du trenger og hvorfor. Men når det er sagt anbefaler jeg to av mine tilskudd til alle vennenen mine og lesere som spør, og det forklarer jeg under hvert tilskudd.

Rein Styrkes Leverkapsler
Jeg er så heldig at jeg får leverkapsler gratis av Rein Styrke, men jeg hadde kjøpt disse åkke som. Leverkapsler er rett og slett tørket reinsdyrlever innkapslet som en pille. Lever er jo naturens supermat og i tradisjonelle kulturer var leveren (og annen innmat) høyt skattet. Leverkapsler er et 100 prosent rent kosttilskudd og gir deg fullverdige proteiner og sunt fett. De er spesielt rike på vitamin A, et bredt spekter av B-vitaminer og jern, i tillegg til Omega3! Det kan være lurt å ta leverkapslene med mat som inneholder D-vitamin fordi A og D jobber sammen.

Siden de aller fleste av oss spiser lite innmat vil jeg anbefale alle å ta leverkapsler jevnlig. Jeg tar en håndfull et par ganger i uken. Jeg bør også gi det til jentene mine, men glemmer rett og slett å for eksempel å blande inn i kjøttdeigen når vi har det.

Du kan lese mer om leverkapsler her, og her får du hele næringstabellen.

Bestill Rein Styrke Leverkapsler selv, test i et par måneder og merk for eksempel at du får mer energi! Det gjorde nemlig jeg.
_DSC9655

Kollagen
Kollagen er viktig for hud, hår, negler, fordøyelsessystem og bindevev. Jeg har skrevet inngående om kollagen før, anbefaler den teksten om du vil nerde litt. Jeg tar kollagen hver dag som tilskudd enten i smoothie eller min pimpa havregrøt. Særlig liker jeg at kollagen er et skjønnhetsmiddel: jeg synes selv at huden min gløder mer og håret er mer glansfullt etter at jeg begynte med kollagen jevnlig.

Kollagen er også noe alle kan ta, og noe de aller fleste av oss får i oss for lite i maten vi spiser siden vi spiser mye muskelkjøtt og mindre av «odd bits».
MyRevolution_MyoCollagen_front_PNG

Fiskeolje
Jeg og jentene tar fiskeolje så ofte jeg husker det. Her eksperimenter vi med ulike typer. Jeg er nøye på at de skal være av høy kvalitet. Derfor er det ofte dyrere. Jeg velger ofte med smak. I begynnelsen syntes jeg det smakte ganske gross, men nå har jeg vendt meg til å ta en til to teskje med olje. Jentene synes det er godt.

Proteinpulver
Ja, du leste riktig. Jeg mener at den beste måten å få i seg nok protein på er å spise animalske produkter som inneholder protein. Men jeg tester å tilsette proteinpulver i min daglige smoothie om dagen. Jeg fulgte et oppsatt kostholdsprogram en måned og da jeg noterte hva jeg spiste før programmet startet lå jeg faktisk lå lavt på protein. Derfor tilsetter jeg en liten dose i smoothien min etter trening. Magen min reagerer ikke på dette proteinpulveret (noe magen min har gjort med andre proteinpulver). Trenger alle proteinpulver? De færreste tenker jeg. Men som et supplement for å få i seg nok protein kan det være greit i perioder, tenker jeg. Proteinpulveret fra MyRevolution er av høy kvalitet og derfor litt dyrere, men veldig effektivt. Husk dog at mer protein ikke nødvendigvis gir mer effekt – det snakker Martin Norum om i Ingefær podcast episode 52.
myoprotein_moccachocolate_3

I tillegg til disse tar jeg C-vitamin når jeg ikke vil bli syk (effekt er omstridt, men jeg tar åkke som) og jeg tar oregano-olje for samme grunn.

Så er jeg nysgjerrig: hvilke tilskudd tar du, og hvorfor?

 

 

18 kommentarer

  1. Hei,

    Jeg tar kollagen, blander det i grøt og i kaffe på jobb, bruker proteinpulver, dog ikke mer enn en liten teskjei i smoothie (som jeg ikke spiser hver dag). Tar leverkapsler innimellom og mer B-vitamintilskudd pga skrapa nivå. Fermenterer vannkefir og lager spontanfermentert bokhvetebrød og fermenterer knekkebrød. Bløtlegger havregrøt med et par ss vannkefir over natta til frokost-grøten, nam. Burde vel ha innført litt kvalitets omega-3, men det har jeg ikke prioritert på en stund.

  2. Bør ein ta ta omega 3 i tillegg til leverkapsler?? Eller innheld dei nok?😊 Tar omega 3 kapsler nå😉

    • Det synes jeg ikke at jeg kan svare på, egentlig. Du får sjekke litt ut. Leverkapsler inneholder jo også omega3.

  3. Jeg tar leverkapsler daglig. Blander også inn i smoothieen til 2-åringen.
    Ellers tar jeg sauerkraut, tran, kollagen i kaffen, C-vitamin. Oi det ble en del 😉😊

  4. Elisabeth

    Jeg tar også leverkapsler (gull!) og jeg tester nå spirulinatabletter i håp om mer energi. Har du erfaring med det?
    Ellers pleier jeg drysse gelatinpulver (Great Lakes) over smoothie, men har nå bestilt kollagen etter din anbefaling. Vil prøve meg på større doser. Over til spørsmålet. Kan du si litt mer om oregano-oljen? Er det kapsler? Tar du dette jevnlig eller når du føler at du brygger på noe? Jeg har bare funnet oregano-olje som dråper (og den var ikke til innvortes bruk).

    Takk for super blogg og Ingefær, som er ukas høydepunkt!

    • Spirulina har jeg aldri testet, men kunne tenkt meg å testet litt mer «supermat» for å sjekke om det har noen effekt!

      Oreganoljen kan jeg si noe om. Jeg fikk tips om det fra Melissa Spania, mener jeg å huske, og når jeg føler meg litt ufresh tar jeg en pille. Det er ikke magiske greier og jeg har ikke styrt unna alt denne vinteren – faktisk første vinter jeg har vært mer forkjølet – men jeg synes det sammen med nok hvile har gjort at jeg har styrt unna mer enn jeg kunne ha pådratt meg. Ergo, tar det bare når jeg føler jeg brygger på noe.

      Takk for fin kommentar!

  5. Jag tar faktiskt bara D-vitamin i nuläget. Borde kanske pröva leverkapslar också. Och kollagen. Försöker annars få i mig via maten. Äter paranötter varje dag för att få tillräckligt med selen t ex. Kokosolja äter jag också som tillskott. Men kanske skulle ta fiskolja också.

  6. Forresten; Glemte å spørre om det holder med en leverkapsel daglig til 2,5-åringen? 😊

  7. Hei! Hvordan er det å ta kollagen-tilskudd når man er gravid? Ser det står på pakken til Myrevolution at man skal unngå det, men forstår ikke helt hvorfor det er negativt?
    Silje😊

    • Hei Silje,
      jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være negativt. Du får finne ut selv hva du lander på :)

  8. Hvilken fiskeolje bruker du?

    • Jeg varierer litt og er forsiktig med å dele hva jeg bruker før jeg har landet på hva vi skal ha fremover :)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*