I går var jeg på podcastdag i regi av NRK. Superinspirerende og lærerikt – men det er forskjell på å lage podcast i NRK og lage Ingefær alene.

Ingefær hadde ikke kunne blitt til for bare få år siden. Podcast-plattformen har gjort at slike som meg har mulighet til å lage et eget ”radioprogram” uten å måtte pitche til NRK eller andre radiokanaler. I Norge har det kommet til veldig mange flere podcaster den tiden jeg har drevet Ingefær, som nå er halvannet år, noe som er veldig gøy å se (høre).

Podcast er ikke radio. VG, Aftenposten, NRK, for å nevne de store, ser mulighetene podcastmediet gir. Lytter man på radio går man ofte fra og til, man lytter ikke lenge av gangen, man gjør ofte andre ting samtidig. Podcastlytteren er aktiv lytter fra start til slutt og oppsøker aktivt podcasten selv. Det muliggjør for historiefortelling på et litt annet nivå. Det muliggjør også for sponsing på en annen måte enn generell radioreklame. I bilen skifter jeg alltid kanal når reklamen kommer. Når jeg hører på podcaster hopper jeg sjeldent over sponsorplakaten. (Jeg sier sjeldent, for det er et par amerikanske som har så lange og bablete sponsorplakater at jeg blir irritert). I podcaster blir annonsen nærere, mer troverdig og treffer målgruppen langt mer effektivt. Radioreklame blir litt som å skyte med hagle, podcastsamarbeid mer som å skyte ett skudd. Jeg er selektiv med mine samarbeidspartnere, for samarbeidet skal være vinn for lytteren, vinn for annonsøren og vinn for meg. Mer om mine tanker om samarbeid kan du lese her.

Det som også slår meg er den gedigne forskjellen det er mellom å lage Purk eller skurk i NRK og Ingefær hjemme på kjøkkenet. De tre journalistene som har laget podcastsuksessen Purk eller skurk fortalte om hvordan de jobbet og hvordan hele NRK hjalp til med å dra lasset: nett, some-redaksjon, radioprogrammer, nyhetene … De fikk research-hjelp og har egen lyddesigner.

Jeg har meg.

Jeg har idemøter med meg selv, gjør research, intervjuer, jeg skriver intro og utro og leser inn, heldigvis hjelper Jon til med redigering, jeg skriver saker til blogg som jevnlig deles på KK, jeg lager videosnutter til facebook og instagram når jeg har tid og jeg gjør noe av samarbeidet med annonsører selv (adlink gjør heldgvis det meste).

NRK og Ingefær konkurrerer på et vis i sammme marked. Ingefær konkurrerer også internasjonalt – de som lytter til Ingefær kan like gjerne lytte til utenlandske helsepodcaster. For å overleve må Ingefær fortsette å engasjere og informere og fortjene at lytteren bruker en time i uken på akkurat den podcasten.

Ingefær har supre lyttertall til å være en såkalt nisjepodcast (Nordmenn elsker humor-podcaster): over 40 000 nedlastinger i måneden og snart bikker Ingefær totalt 400 000 nedlastinger! Men tidvis blir jeg frustrert fordi jeg ikke rekker alt jeg vil. Jeg skulle gjerne skrevet flere saker om hvert intervju siden mange av intervjuene inneholder flere spennende temaer, jeg skulle gjerne laget flere videoer, streamet intervju live, hatt flere live-sendinger, kanskje redigert podcasten i større grad enn jeg gjør nå, etc etc – men jeg er bare meg. At jeg har opparbeidet meg så gode lyttertall på egenhånd er noe jeg er veldig stolt over – og jeg har også en veldig ydmyk holdning til det: Jeg føler et ansvar å levere gode Ingefær-episoder uke etter uke, jeg prøver å utvikle meg som intervjuer, sponsorplakatene skal være så gode som mulig. Det er en ære å ha så mange lyttere, så mange som gir meg tilbakemeldinger, så mange som har innarbeidet Ingefær til sin ukentlige vane. Og takket være samarbeidspartnere har jeg mulighet nå til å fortsette å jobbe med det jeg elsker etter sommeren også.
Skjermbilde 2017-03-17 kl. 13.09.25

Det fine med at NRK inviterer til en podcast-dag er at podcast blir satt ytterligere i fokus noe som åpner markedet. Det er fint for oss som er avhengig av annet enn lisenspenger for å overleve. Selv om podcaster konkurrerer mot hverandre er vi også i samme båt: de fleste som lytter på podcaster hører på mer enn en, og om flere nordmenn får ørene opp for podcastmediet vil nok enda flere lytte til Ingefør. Det var også fint at NRK delte raust med sin kunnskap og erfaringer. NRK har så utrolig mange dyktige folk og å høre de prate om podcasting, hvordan en god historie kan fortelles og deres strategi har vært superinspirerende. Jeg er nemlig sikker på at podcastmarkedet blir større og mer profesjonelt og at annonsører er på vei til å forstå hvilken gullgruve podcastsamarbeid kan være. Og ikke minst: alt mangfoldet podcasting gir!