Ingefær episode 63: Om mensen, syklus og sex

Ingefær episode 63: Om mensen, syklus og sex

Hvordan påvirker syklusen vår påvirker trening, humør, sexlyst, insulinfølsomhet og søvn, for å nevne noe? Gjesten som gir svar på dette er Silje Mariela. Hun brenner for at kvinner skal bli bedre kjent med sin egen kropp for å kunne jobbe på lag med den.

Syklusen vår kan deles i to: follikelfasen og lutealfasen. Follikelfasen er fra mensen til eggløsning, og i denne perioden opplever mange mye energi, kan trene hardt og er utadvendte. Lutealfasen er fra eggløsning til mensen, hvor mange er litt mer innadvendte, kan trene mer kondis enn styrke og blir grå til sinns før mensen.
Ingefær_cover_nytt_april2017

Silje Mariela og jeg snakker om mensen, om sexlyst, om orgasme, om pms, styrketrening, karbohydrater, stress, søvn, periodisk faste og hvordan vi kan bruke syklusen vår til fordel for oss selv.

Jeg forteller at jeg har en tendens til å bli mørk til sinns de siste dagene før mensen, men etter at jeg begynte med logging av mensen blir jeg ikke lenger redd for tungsinnet – det er liksom ikke jeg som er deppa men hormonene mine som tuller med sjelen. Silje forteller om at hun har gått fra å miste mensen til å være superfornøyd med seg selv hver gang mensen kommer akkurat når den skal.

Dette er rett og slett en episode mange vil ha nytte av, enten du går på pillen eller ei!
SM_ok3

Aktuelle linker

Du har tre valg for å høre Ingefær

Finn Ingefær podcast i iTunes, Acast eller din favoritt podcast-app.

Hør episoden her:

Last ned episoden som mp3

6 kommentarer

  1. Pingback: Jenter, hormoner og trening på Ingefær Podcast - Silje Mariela

  2. Pingback: Uregelmessig? 4 grunner til at menstruasjonen uteblir - Silje Mariela

  3. Hei Sara,
    supernyttig podcast! Helt perfekt å lytte til mens jeg går tur med hunden :-)

    Hadde bare lyst å tilføye to ting:
    1) Det med «normal» sykluslengde: Syklusen varierer litt innad hos oss som individer, selv om den kan være regelmessig (21-35 dager). Men det som ofte er veldig stabilt er lutealfasen (normalt å regne er 12-16 dager, men den varierer stort sett bare med 2-3 dager for hver enkelt person).
    Altså, man kan ha en regelmessig syklus på 28 dager, men i perioder med mye stress for eksempel kan man ha forsinket eggløsning og få en syklus på 35 dager, og det er også helt normalt. Likevel vil ikke lutealfasen være lenger, mens folikkelfasen vil forlenges med noen dager. Noe å være klar over så man ikke forventer at den er nøyaktig lik fra gang til gang.
    2) En nyttig ting å holde kontroll på hvis man har lyst er også hvordan livmorsekretet endrer seg gjennom syklusen. Det vil nemlig endre struktur i takt med hormonene, og kan dermed brukes som prevensjon og/eller graviditet. Når man er fertil vil sekretet ligne eggehvite, og ofte være «slimete», strechy, klart og det vil føles vått. Etter eggløsning vil det «tørke opp» bli mer tørt og hvitt. For dem som er interessert anbefaler jeg å ta en titt på denne nettsiden: http://www.tcoyf.com/. Metoden heter Fertility Awareness Method eller Sympto-Thermal Method, og jeg har brukt den suksessfullt som hormonfri, naturlig prevensjonsmetode i 2 år nå :-)

    Takk for fantastisk arbeid med Ingefær podcast!

  4. Hei! Ville bare tipse om appen Flo som er genial til å tracke(?) syklus, humør, vekt (om man vil), prevensjon, sex osv.!

    Tusen takk for fine, nyttige og interessante podcaster!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*