… Lager du selv. Og denne isen er så næringsrik at jentene mine kan få den til frokost om de vil. Helt sant!

Sponset innlegg

Jentene mine elsker is. Jeg synes is er godt selv. (Hvem gjør ikke det?) Og i sommerhalvåret er det få ting som er så koselig som å spise is sammen. Men jeg gir ikke jentene mine vanlig is. Kall meg sær, men jeg skjønner ikke hva alle ingrediensene i mange småis er. Dessuten inneholder det mye sukker. Enn så lenge har vi innflytelse på hva jentene spiser og siden vi aldri har kjøpt is til dem i butikk er de ikke helt klar over den muligheten. Og heldigvis er is enkelt å lage selv. Og heldigvis er hjemmelaget is en skikkelig næringsbombe! Denne isen blir som et lite måltid, full av gode fettsyrer, vitaminer og smak.

[ingredients title=»Ingredienser»]

[/ingredients]

DSCF3420

[directions title=»Fremgangsmåte»]

  1. Lag eggedosis av eggplommene, kokosblomstsukkeret og vaniljesukkeret
  2. I en annen bolle pisker du krem av fløten
  3. Bland eggedosis og krem forsiktig sammen
  4. Ha i ispinneformer
  5. Fryses i et par timer før servering

[/directions]

DSC_3779.JPG

Note til ingredienser:

Jeg bruker mer eggeplommer enn hele egg fordi eggeplommen er en næringsbombe. Øk eller reduser mengden kokosblomstsukker etter hvor søt du vil isen skal være. Kan byttes ut med annen søtning. Jeg bruker Jacobs vaniljesukker fordi det inneholder ekte vanilje, ikke bare vanillin. Litt sukker inneholder det og, men det blir forsvinnende små mengder i hver ispinne.

Jeg tilsetter noen ganger råkakao tilsutt for sjokoladeis. Svigermor lager en litt mer dekadent versjon: hun smelter 70 prosent sjokolade og vender inn i isen. Lakrisis, bringebæris og jordbæris er andre muligheter.

DSC_3780