I episode 71 av Ingefær podcast er temaet selvtillit og selvfølelse. Her er fem viktige punkter å ta med seg fra episoden.

Mental trener, foredragsholder og forfatter Cecilie Ystenes og verdiskaper, foredragsholder og forfatter Siri F. Abrahamsen er gjester i episoden hvor vi snakker om selvfølelse og selvtillit. Har du ikke hørt den bør du gjøre det.  Lytt her! Jeg lurer også på: Hva er dine læringspunkter fra episoden? Kommenter slik at du deler med oss andre!

Her er fem viktige punkter jeg trekker frem fra episoden.

Du er ikke det du gjør
Det er viktig å skille mellom den du ER og hva du gjør, oppnår og ikke oppnår. Selv om du blir ditchet etter første date er ikke du feil, det var kjemien som ikke stemte. Om du ikke får masse likes på et Instagram-bilde er det ikke noe galt med deg. Folk gjorde kanskje noe annet, eller bildet dukket ikke opp i feeden.

Ved å skille det jeg er og det jeg gjør, klarer jeg å beholde roen i større grad enn før. Hvis jeg ikke presterer så godt som jeg vet jeg har potensiale til får jeg finne ut hvordan jeg forbedrer meg, snarere enn å gå i kjelleren og tenke stygge tanker om meg selv. Eller enda værre (og her rekker jeg opp hånden!): å tenke siden jeg ikke klarte det, klarer jeg ikke det, de vil ikke like meg, ikke de heller, i grunn er jeg en mislykket person.

Selvtillit er basert på det vi gjør, mens selvfølelse er det vi er. Å ha dårlig selvtillit på noe, betyr at det spesifikke området kan forbedres, ikke at du er udugelig.

Hva andre tenker om deg, har du ingenting med
Dette er befriende. For hva andre tenker om deg, har du ingenting med. Det sier heller ingenting om deg som person. For meg har å jobbe med dette frigjort noia og teit bruk av tankevirksomhet.

Våg å stå i ubehag
Du kommer sterkere ut på andre siden. Ubehag er ikke farlig. Våger du å stå gjennom ubehag lærer du deg til å takle senere situasjoner på en bedre måte. (Men, det må påpekes, det å stå i ubehag er ubehagelig. Jeg gjør det selv om dagen og må virkelig jobbe med meg selv på dette punktet).

Følelser er ikke farlige
Sinne er ikke en farligere følelse enn glede. Ingen følelser er bedre enn andre, De kan kjennes bedre ut. Jeg liker ikke å være sint, men sinne kommer av en grunn. Våg å spørre deg selv: hva var det som gjorde at jeg ble sint nå? Hvorfor er jeg lei meg? Det tar brodden av sinne og tristhet raskere enn å neglisjere følelsene. Du får dessuten også bedre kontroll over følelsene. Det betyr ikke at de forsvinner, men at du lettere kan kontrollere hvordan du skal reagere på sinne, for eksempel.

Be om hjelp
Alle ønsker vi å kunne være til hjelp, langt færre av oss ber om hjelp. Vi klarer ikke alt alene. Tøffe dager blir lettere når vi forteller hva som tynger oss. Fine dager blir enda finere når vi deler gleden. Det er ikke svakhet å innrømme at man ikke strekker til, det er en styrke.