Lille Ingefær har vært på store NRK for å snakke om seg selv. Med 94 episoder og snart en million nedlastinger av Ingefær har jeg opparbeidet meg en unik erfaring på hvordan lage podcast alene og hvordan gjøre business av podcasten.

Det snakket jeg om på NRK i går. Den første delen av foredraget snakket jeg om historien til Ingefær og strategien bak Ingefær. Jeg tok flere strategiske valg tidlig som jeg har holdt meg til og som jeg tror er en av grunnene til at Ingefær har blitt såpass stor:

  • Fast format
  • Regelmessig publisering
  • Kvalitet i hver episode
  • Flest kvinnelige intervjuobjekter
  • Variasjon i temaer
  • Og kanskje viktigst: at Ingefær skal være som en smart, sterk og kul venninne som får deg til å føle deg bra nok i deg selv.

I den andre delen av foredraget snakket jeg om hvordan vi kan gjøre business av podcasting. Jeg delte min inntektsmodell, men for det meste snakket jeg om mine tanker rundt hvordan annonsører kan gjøre business av å samarbeide med en podcasting. Jeg sparket kanskje litt til norske annonsører, som kan gå litt i flokk og kan safe litt vel mye. Jeg heier på langsiktige og konseptuelle samarbeid! Etter flere år som podcaster og mange år som kommunikasjonsrådgiver har jeg gjort meg både erfaringer og tanker som jeg er sikker på mange bedrifter ville hatt nytte av å høre om!

Takk for mulighenten, NRK!

PS: Jeg er ganske stolt asså.