På sommeren har jeg hovedsaklig lyst på salat og smoothie. Her får du oppskrift på en næringsrik smoothie som du godt kan spise til lunsj!

Inneholder adlinks til myrevolution

Hva jeg har lyst på av mat følger årstidene. På vinteren har jeg lyst på tyngre, fetere mat og det holder med tanken på salat. På sommeren, derimot, frister ikke oksehale og rotgrønnsaker, mens salater og smoothier får tennene mine til å løpe i vann.

Gårsdagens smoothie nøt jeg etter hyggetrening i hagen. Jeg øver meg på å spise uten mobil eller mac foran meg når jeg spiser alene. På sommeren er det ganske enkelt: jeg sitter på verandaen og titter utover Oslo. Nydelig.

Smoothien er proppfull av næring og tar kort tid å slenge sammen. Som det meste av maten jeg lager, egentlig.

Sommerlig smoothie

  • Valgfri melk. Jeg bruker usøtet mandelmelk. Mylk (Berit Nordstrand) funker også bra, eller kokosmelk, eller vanlig melk eller kefir!
  • Banan eller frossen banan. Banan gjør smoothien mer kremete og er en fin kilde til karbohydrat etter trening.
  • Frosne bær etter ønske. I denne brukte jeg bjørnebær – supergodt!
  • 1 ss kollagen
  • 1 – 2 ss proteinpulver vaniljesmak
  • 1 ts greens (eller bruk spinat, eller skvallerkål fra hagen, eller brennesle!)
  • 1 ts maca (fås på helsekost)
  • Evt 1 – 2 ts Mct-olje

Slik gjør du
Ha alle ingrediensene i en god blender og bland! Jeg liker å tygge smoothien, så jeg lager den tykk og pynter med kakaonibs, kokoschips (naturell), chiafrø og gresskarkjerner. Og frosne bær nå som det er sol!