Oppgave til helgen: være tilstede.

Med fare for å svartmale og skjære alle over en kam: vi er for stressa. For mye på. Prøver å være effektiv hele tiden, på jobb, familieliv, hverdagsdrifting. Det funker jo ikke. Hjernen vår, den dagdrømmer om vi vil eller ikke. Vi tror vi er effektive, men hjernen driver med sitt. Derfor kan det øke produktiveten vår om vi tar pauser litt oftere. Puster med magen og titter ut av vinduet. Puster med magen, lukker øynene og bruker ørene til å lytte aktivt med. I en hektisk hverdag er det lett å tenke at vi ikke har tid til å ta disse pausene av tilstedeværelse. Jeg tenker at har jeg tid til å sjekke nettaviser, skrolle på instagram eller se en lame tv-serie, har jeg tid til lommer av meditasjon i løpet av dagen også.

Før jul hadde jeg en digital detox som ga meg ro og tid til å tenke lengre tanker. Jeg begynte også med (u)regelmessig meditering.  Jeg mediterer ikke hver dag, men hver gang jeg tar båten inn til byen. Denne uken har jeg også meditert en kveld før jeg la meg. Jeg varierer mellom ulike apper, men akkurat nå bruker jeg Calm og deres 10 minutters guidet meditasjon. Jeg har også brukt appen 10 % happier og den norske appen Mestre, og vet at andre har god nytte av Buddhify. Jeg har også blitt mer bevisst pusten min og tar flere dype drag i løpet av dagen. Det føles godt – og dessverre litt som en motsetning til min egen jobbepust som jeg mistenker å ikke være magepust men brystpust.

Forskning viser at hjernen vår endrer seg ved regelmessig meditasjon og tilstedeværelse over tid. Jeg synes det er helt fantastisk. Meditasjon og mindfullness (det er vel to sider av samme sak, tenker jeg) kan også redusere stresshormonet i kroppen vår, redusere blodtrykket, booste immunsystemet og kan ha positiv innvirkning på depresjon, angst og adhd.

For ukens gjest på Ingefær, Hanne Suorza, ble mindfullness starten på et nytt liv. Hun var sterkt plaget av migrene i syv år. På det verste lå hun 20 av 30 dager i måneden. Det sier seg selv at livet blir satt på hold med slike smerter. Med hjelp av teknikker fra mindfullness, som hun lærte av den norske psykiateren Bjarte Stubhaug, ser hun i dag på seg selv som helt frisk.

I samtalen med Hanne nevner jeg den amerikanske programelederen og forfatteren Dan Harris, som fikk et panikkanfall på direktesendt tv. Han begynte med meditasjon og kom frem til at det gjorde han 10 prosent lykkeligere. Han kaller også meditasjon for en superkraft. Boken hans, 10 percent happier, er lettlest og gir god informasjon om du ønsker et dypdykk ned i kunnskapen. Jeg tror at du vil både få nok inspirasjon og informasjon av å høre på episode 123 med Hanne Suorza og meg. Episoden avslutter også med en guidet mindfullness som du kan høre på når du trenger å samle deg litt.

Jeg har innsett at jeg er skikkelig dårlig på å meditere. Og at det er en del av ”greia”. Hjernen min snakker til seg selv altså så mye. Jeg øver meg på å samle meg, komme tilbake til fokuset, igjen og igjen og igjen. Og igjen. Noen dager er det lett, andre dager er det umåtelig vanskelig. Likevel opplever jeg disse timinuttene som deilige pauser i hverdagen.

Men du trenger ikke sitte i lotusstilling og meditere på et ooohm for å være mer tilstede i eget liv. Du kan legge vekk mobilen når du er med de du er glad i. Gå tur uten noe på øret og legg merke til naturen rundt deg. Om sommeren skjerper det min tilstedeværelse å gå barbeint. Ta ett minutt, som Camilla Pihl anbefalte, til å puste før du åpner mailboksen din om morgenen. Skriv tre ting som har vært fint med dagen i en bok om kvelden. For eksempel.

I en alder av 37 sier jeg som alle voksne gjør: tiden flyr! Å stoppe opp litt hver dag får tiden til å gå litt saktere og vi kan litt mer tilstede her og nå. Det er tross alt her og nå at livet er.

God helg!