Jeg håper at å leve i takt med vår egen syklus blir mer kjent, og anerkjent.

Samtidig som jeg satt i lenestolen foran peisen og leste boken In the flo av Alissa Vitti, som handler om å leve i takt med egen syklus på en ikke-hippie måte, ringte NRK og lurte på om det var sant at jeg trente etter syklusen min, som jeg har nevnt på blogg, hatt podcast-episoder om og inkludert i treningskapittelet i boken min Litt Lykkeligere.

Svaret var ja, jeg kan stille som case, og ja – jeg trener etter egen syklus.

Journalisten intervjuet også fagpersoner som støttet min livsstil, og hele saken kan du lese her.

Jeg er opptatt av syklus og av hormoner fordi vi kvinner ikke er ustabile menn, vi er kvinner med et særdeles finslipt hormonmaskineri bygget for å føre slekter videre. Vi får høre at vi er «hormonelle» før mensen, det vil si ustabile, svake. Dessuten er det en «man’s world» der ute. Treningsprogrammer, for eksempel, er utviklet av menn for menn. Mannen min trener et roprogram på fire uker disse dager, som blir litt tyngre for hver uke. For meg hadde ikke det vært optimalt, for i løpet av en fireukersperiode har jeg en uke hvor kroppen min ikke er keen på å prestere i det hele tatt: dagene før og de to første dagene av mensen. I stedet for å justere trening og mat og kanskje arbeidsmengde etter syklus, er nok ikke jeg den eneste som har presset igjennom en hard økt selvom kroppen sier pliz, gå en tur i stedet, du får mensen i morgen.

Jeg er også opptatt av syklus om dagen fordi jeg straks er førti og er nok i premenopausen, altså årene før overgangsalderen setter inn. Jeg venter min femte mensen etter fødsel, jeg ammer enda, og samtidig er jeg nærmere min siste mens enn min første menstrasjon i alder. På noen ting merker jeg at kroppen min er litt off, og da gjør jeg som jeg alltid gjør: resarch. Derfor satt jeg med In the flow da NRK ringte.

Andre kilder du kan ha for å dykke ned i materien er:

Og garantert mange flere!