Min trening: sten på sten på sten

Min trening: sten på sten på sten

Det er nesten litt vanskelig å skrive om treningen min når jeg egentlig ikke har spesifikt mål med treningen eller trener veldig mye. Men kanskje det er derfor jeg bør skrive om trening?

Inneholder adlinks

Et av årets mål var å notere all trening jeg gjør. Det har jeg klart med unntak av et par økter. Det er jeg fornøyd med! Jeg kjøpte en pitteliten årskalender. Den er nok ikke veldig egnet til å notere trening – det blir for liten plass til å notere på. Men, nå har jeg begynt så da fortsetter jeg med den. Det funker jo. Å notere trening gir meg ekstra piff. Jeg ser hvor mye jeg har trent, noe som er stas. Det er også nyttig særlig for garasjegymmet. Hvor tungt løftet jeg i markløft sist gang? Slik kan jeg legge på vekter jevnt og trutt og følge progresjonen min.
IMG_2538
BH: Her // Singlet: Her // Tights: Her. Bruk kode «sara20» for rabatt! (adlinks)

Jeg begynte treningsåret med glede: endelig ferdig med 10 000 kettlebellswings-programmet (puh) og fri til å gjøre hva jeg vil! I februar leste jeg om styrketrening for å forberede meg til intervjuet med Martin Norum og ble skikkelig gira på å tilbringe mer tid i garasjen for å løfte tungt. Jeg har dog hatt små pauser fra trening grunnet forkjørelse. I år har jeg vekslet mellom garasje, hjemmetrening og jogging, og det kommer jeg nok til å fortsette denne våren. Variasjon gir meg nemlig glede!
IMG_2663

Jeg synes selv jeg er i høvelig ok form (bortsett fra joggekondisen, som er rimelig laber). Og jeg har tenkt litt på hvorfor jeg er såpass sterk som jeg er. For jeg trener sjeldent veldig lenge, jeg trener sjeldent til svetten renner, jeg trener ikke crossfit-hardt mer. Grunnen til at jeg er i ok form tror jeg er at jeg trener jevnt og trutt. År inn og år ut.

Jeg legger sten på sten på sten og over tid gir det resultater.

Har jeg kun tid til ti minutters trening trener jeg i ti minutter i stedet for å tenke at ti minutter ikke er nok og ikke trene i det hele tatt.

Er jeg veldig sliten dropper jeg trening, eller tar en superlett økt.

Jeg trener som regel hele kroppen hver økt.

Det er sjeldent jeg presser meg maksimalt.

Men jeg trener. Jeg møter opp, enten det er på matta hjemme i stuen eller i garasjen. Jeg legger forholdene til rette for at jeg skal trene. Legger frem treningstøy kvelden før om jeg skal trene om morgenen eller formiddagen, eller skifter til treningstøy etter at jentene har lagt seg om jeg skal trene på kvelden. Er treningstøyet på er terskelen lavere for bevegelse. For over tid gir selv småtrening resultater.

Jeg ser på trening som noe jeg gjør for meg selv, som gjør godt. Jeg straffetrener aldri eller trener av negative grunner. Det er nok også en grunn til at jeg møter opp dag etter dag for meg selv og trener litterann eller litt mer. Trening er lysbetont for meg og det er noe jeg bare gjør, på samme måte som oppvaskmaskinen må tømmes og klær må henges til tørk.
IMG_2524
BH: Her // Tights: Her // Jakke: Her. Kode «sara20» gir rabatt! (adlinks)

Til slutt: tre eksempler på økter. Den første er usedvanlig tøff økt for meg å være. Den andre økten trente jeg en morgen jeg trodde jeg hadde guts i kroppen, men nei. En tung dag å trene på, men jeg trente. Ikke så mye som jeg hadde planlagt, men jeg trente. Den tredje økten er ekesempel på styrkeøkt i garasjen.

Tøff trening – 10 runder av

  • 5 front squats 40 kg
  • 10 sprawls
  • 8 ground to overhead med 20 kgs vektskive

Crossfit-folk ville sikkert gønnet på og gjort alt uten en eneste pause, mens denne frøkna tok pauser både her og der. Tok meg over 20 minutter derfor!

Morgentrening – ikke helt i treningsslaget og tilpasset deretter

  • Oppvarming: mobilitet/yoga
  • 3 sett av 10 ettbens markløft venstre og høyre ben 20 kg, og 1.5 pullup
  • 3 sett av 4 strikte skulderpress med kettlebell 16 kilo etterfulgt av 10 utfall med kettlebell i press-posisjon. Planke mellom settene.
  • 10-9-8…..-2-1 repetisjoner av swings med 20 kilo og tucks i dipstativ

Garasjegym – lesser på tyngre og tyngre vekter

  • Oppvarming: mobilitet/yoga + 3 sett av 10 kettlebellswings på 24 kilo
  • Knebøy: Front squat 20 kilo 5 reps, back sqat 40 kg 5 reps, 50 kg 5 reps, deretter 3 sett av 5 repetisjoner på 62.5 kilo
  • I pausene mellom 62.5-settene gjør jeg 3 sett av 5 strikte skulderpress med 14 kilos kettlebell på venstre deretter høyre arm, mens jeg står på ett ben (da trener jeg også magen, prøv selv!)
  • Markløft: 5 reps 50 kg, 5 reps 70 kg, deretter 3 sett av 5 reps 80 kilo
  • I pausen mellom fire siste settene: 3+3 ettbens pushup
  • Utfall bakover med 20 kilos vektskive: 3 sett av 20 repetisjoner. Planke + 10 + 10 body row mellom settene
  • Ferdig!

PS: Som dere ser: usminket på bildene og redigerer ikke annet å justere lys. 

Har du hørt Ingefær episode 56 om bevegelse og hjernen? Vi er skapt for å røre på oss!

 

 

 

6 kommentarer

  1. Johanne

    Takk for akkurat detta innlegget, akkurat i kveld, akkurat det eg trengte 😁
    Takk for mange fornuftig tankar og interessante tema på podcast.

  2. Hei.
    Hører så og si på nesten alle episodene av ingefær hver uke. Har fått med meg at du ikke ser poenget med å vise hud/mage i sosiale medier. Men det siste halvåret har jeg sett mer av din mage på insta og snap enn noen andre. Hva er greia?

    • Hei Maren!
      Det spørsmålet kom opp i spørsmålsrunden jeg hadde for litt tilbake, så jeg skriver på en bloggpost om det som kommer ut ila et par uker tipper jeg.

  3. Nå leste jeg spm på spm runden, tanken har også slått meg som hun sier at du var mindre fornøyd før og da var det ikke greit å vise mage. Jeg kommer til å fortsette å høre på ingefær, men på andre sosiale medier blir man litt metta.. litt skuffet, for jeg har syntes det virker som du har bra selvtillit og bein i nesa og har tidligere digget det du står for.

    • Jeg er heldigvis fornøyd med kroppen min og glad i meg selv samme hvordan jeg ser ut. Jeg har vært rundere enn nå og tynnere enn nå og jeg er glad i kroppen min samme hva. Og det er fordi jeg fokuserer på hva kroppen min får til og hvordan jeg behandler den, ikke hvordan den ser ut. Hvordan kroppen min ser ut er utrolig langt ned på min fokuseringsliste.

      Jeg trener i sportstopp hjemme og løper ikke opp for å hente en tskjorte. Jeg viser aldri magen frem for at magen skal vises frem. Men kanskje har det vært for mye, for noen? Jeg vet at andre ikke reagerer, så det er nok litt individuelt. På de instastorybildene jeg har tatt redigerer jeg ikke, jeg tar ikke hensyn til lys, jeg har hatt mensen, vært premensturell, hatt mer oppblåstmage og hatt flat mage. Det er bare en mage og jeg tenker inmari lite på hvordan den ser ut – heldigvis. Den bare er der (mest irritert blir jeg når jeg har spist noe jeg ikke tåler og den buler ut. Ikke fordi den buler ut men fordi jeg spiste det jeg ikke tålte). Uansett, tekst om det kommer til uken :) Men igjen – jeg føler meg veldig fri for hvordan kroppen min ser ut. Jeg føler meg rett og slett for gammel til å tenke på det, lissom. Og jeg har mye annet viktigere å tenke på enn åssen en kropp, den som muliggjør livet for meg, skal se ut. Håper det ga noe svar!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*