Kakao hører vinteren til. Min oppskrift er næringsrik, mild for magen og for blodsukkeret – og med en liten skjønnhetsbooster i.

Inneholder adlinks

En god kopp kakao er perfekt på skitur eller på kvelden. Jentene mine elsker kakao, og som dere vet er jeg nøye på hva de små kroppene får i seg av mat*. Kakao kan være noe som ikke er særlig bra for kroppen, feks rett i koppen, eller kakao med vanlig sukker. Heldigvis kan kakao også være næringsrikt også!

Vi bruker råkakao i stedet for kakaopulver. Råkakao er mer skånsomt behandlet og den vi kjøper er også økologisk.
Som søtning bruker vi kokosblomstsukker. Det er mildere for blodsukkeret enn raffinert, hvitt sukker. Du kan også bruke lønnesirup eller honning, eller en blanding av alle tre. Personlig liker jeg ikke kun å bruke honning – da vil jeg heller drikke en kopp melk med honning (som er min barndoms favoritt). Jeg liker også å tilsette en ts av Jacobs vaniljesukker.
Vi bruker økologisk h-melk, eller en blanding av h-melk og mandelmelk eller havremelk. Jeg vet også noen som blander fløte og plantemelk.
Hvis kun jentene skal drikke kakao og vi skal på tur, tilsetter jeg litt kokosfett eller en liten klatt smør i kakaoen. Erfaring tilsier at de elsker kakao såpass at de ikke spiser så mye matpakke, så en ekstra mettende og næringsrik kakao = vellykket og lang tur.
Og skjønnhetsboosteren? Det er kollagen! Jeg tilsetter 1 – 2 ss kollagen, avhengig av hvor mye kakao jeg lager. Kollagen kan bidra til å bygge opp huden innenfra og dermed utsette hudens aldringstegn, det kan gi det sterke negler og hår. I boken Kraft og andre styrkedrikker av Gry Hammer, som jeg skal bokbade førstkommende søndag, får du flere grunner til hvorfor kollagen bør inntas regelmessig. Du kan også lese hvorfor jeg digger kollagen her!

Skjønnhetskakao for store og små

  • Valgfri melk eller kombinasjon av øko h-melk/fløte og plantemelk
  • Råkakao
  • Kokosblomstsukker, evt honning, lønnesirup eller en kombinasjon, evt vaniljesukker
  • Kollagen
  • Evt en liten klætt smør eller kokosfett

Ha alle ingrediensene i en kjele og varm forsiktig opp under omrøring. Nyt!

PS: Jeg gir ikke mengde i oppskriften, rett og slett fordi du må smake deg til selv. Jeg liker at kakaoen ikke er for søt og har en ganske kraftig smak av kakao, samt et deilig hint av vanilje. Jentene er vant til dette, men andre barn kan kanskje like en mildere og søtere kakao.

PS»: Jeg har kollagen i fettkaffe, i teen min, i smoothies. Kollagen løser seg raskt opp i kalde og varme drikker, og kollagenet fra MyRevolution smaker ikke noe. Jeg har testet flere typer kollagen og flere har en bismak som ikke er særlig ønskelig.

*Hjemme. Vi er ikke rigide på hva de får servert andre steder.