Om du ikke er så keen på å koke kraft kan du i alle fall pimpe maten din med gelatin!

Samarbeid med naturligliv.no

NL7wedit2

Ikke alle har lyst til å koke kraft. Eller kan hende at du har lyst til det, men dørstokkmila er for høy? Sånn har jeg nemlig det med hjemmelaget surkål. Det tar visst 1-2-3 å lage det, akkurat som kraft, men jeg finner liksom aldri tiden.

I stedet for kraft kan du bruke gelatinpulver til å pimpe opp maten din. Jeg gjør det rett som det er, fordi jeg vet at gelatin gjør kroppen min glad.

Jeg kjøper mitt gelatin fra nettbutikken Naturlig Liv. Gelatinet fra Naturlig Liv er økologisk og kommer fra svin. Bruker du koden «sara» får du 20 prosent rabatt – på hele sortimentet til Naturlig Liv! Gjelder ut uken.

gelatin

Hva er gelatin?

Gelatin er kokt kollagen. Kollagen er et type protein som hovedsakelig finnes i bein, sener, fascia, hud, hår og negler. Omtrent 1/3 av kroppens proteiner er kollagen!

Gelatin består av to proteiner, glycine og proline. Kroppen kan lage disse proteinene selv, men det er langt mer effektivt å få dem i seg via kosten. Glycine og proline er proteiner som det finnes lite av i muskelkjøtt. Vi nordmenn spiser mest muskelkjøtt – vi spiser kyllingbryst i stedet for å steke hele kyllingen, for eksempel. Derfor er det viktig å få disse i seg ved å drikke kraft, eller spise retter som innebærer at bein og kjøtt er tilbredt sammen. Eksempler på slike retter er fårikål, lammelår, osso bocco – egentlig veldig mange tradisjonsrike retter hvor man benytter seg av kjøtt og bein i tilbredingsprosessen. Mer smakfullt blir det også, i tillegg til mer næringsrikt takket være beinkraften!

Gelatin er pulver som lager gele når det røres ut i væske og stivner igjen. Jeg har brukt det i teen min, men vil heller anbefale collagen hydrolysolate i varme drikker. Det blir nemlig ikke gele når stivner.

Hvorfor jeg sørger for å få i meg gelatin jevnlig

  • Det skal være bra for beinhelsen min. Kalsium, vitamin D, vitamin K2, gelatin og styrketrening er viktig for oss kvinner slik at vi ikke blir benskjøre!
  • Gunstig for knirkende og verkende ledd.
  • Bra for fordøyelsen min. Fordøyelse er jo nærmest et sexy ord om dagen, men når vi vet at 70 – 80 prosent av immunforsvaret er i fordøyelsessystemet, i tillegg at kroppen tar opp – eller ikke tar opp – næringsstoffer derfra er det klart at vi prøver å være venn med tarmene våre. Gelatin gjør tarmen glad og deg glad, flåsete sagt.
  • Det vil si: Har du bråkete mage eller sliter med oppblåsthet er det nyttig å se på hva du spiser, men du kan også tilsette litt gelatin til alle måltidene dine for å se hva som skjer.
  • Proteiner for muskler, vel!
  • For hud, hår og negler. Helt ærlig: en av grunnene til at jeg får i meg kraft og gelatin så ofte jeg kan er fordi jeg har begynt å se at jeg har blitt eldre. Rynker, med andre ord. Og man kan bruke så mye penger man kan på rynkekremer, men jeg foretrekker å starte innenfra. Neglene mine er supersterke, jeg har hurtigvoksende og sterkt hår og selvom jeg synes rynker er fint ønsker jeg ikke at det skal eskalere, lissom. Kollagen gir huden vår elastisitet, noe som reduseres med årene. Derfor tilfører jeg jevnlig!

dscf2830

Hvordan bruke gelatin i hverdagen

Neste tirsdag kommer det oppskrifter med gelatin i som både små og store kan ha glede av. Foreløpig gir jeg noen tips:

  • Jeg rører inn i smoothien min – perfekt med ekstra protein etter trening for eksempel! Smoothien på bildet over har ca 1 ss gelatin i seg.
  • Jeg lager kakao med det – tilsetter en liten teskje rett før jeg skal drikke den.
  • Jeg rører inn et par teskjer i tacokjøttdeigen, i suppe, i gryter og annen middagsmat og får på den måten sneket inn litt ekstra gelatin til småpøblene mine.
  • Jeg lager kraft og fryser ned i isterninger, slik at jeg alltid kan ha litt kraft i sauser, supper, gryter, eller rett og slett drikke en kopp kraft på kjølige dager eller før sengetid.
  • Jeg lager gelegodteri og sjokoladepudding.
  • Jeg lager blåbærsaft til jentene hver gang de snufser litt. Hver gang Elly føler seg litt sliten ber hun om saft!

Jeg fikk spørsmål i dag om jeg merker noen forskjell på når jeg har gelatin i kosten og ikke. Og der må jeg si at jeg er usikker, for jeg har det jo så jevnlig. Men jeg har jo vært gravid eller ammet i nesten fem år sammenhengende nå, en periode hvor kroppen gir bort næringsstoffer til de små. Til tross for det har jeg supersterke negler og hurtigvoksende hår. Jeg tenker at det ikke skader – og gelatin er et billig kosttilskudd som også fungerer som skjønnhetsmiddel – så hvorfor ikke bare prøve en måneds tid og se hva som skjer? Ble du overbevist nå? Gelatin er billig proteintilskudd, det er billig magetilskudd og billig skjønnhetstilskudd!