Endelig er det en bok om kraft på norsk! Gry Hammer sin bok Kraft og andre styrkedrikker gir deg alt du trenger å vite om kraft, kollagen og gelatin – og litt til.

Annonse

Dere som har fulgt meg lenge vet at jeg er fan av kraft. Faktisk hadde jeg kraftoppskrift med i min bok som ble utgitt for over fire år siden. Forut sin tid, nesten! Jeg har lenge slått et slag for å bruke hele dyret og koke næringsrik kraft av fugleskrog og kjøttbein. Ukentlig har vi supper, sauser eller gryter basert på kraft.

En stor del av kunnskapen jeg har om kraft, har jeg lært av Gry Hammer. Hun har gjestet Ingefær podcast hele tre ganger og alle gangene har vi snakket om kraft. Du kan høre intervjuene her og her og her. Selv har jeg savnet en norsk bok om kraft og endelig har altså Gry Hammer gitt ut en boken Kraft og andre styrkedrikker, som kun handler om kraft og sånn og boken står nå på kjøkkenet vårt.

Foto: CappelenDamm

Lurer du på forskjellen mellom kollagen, kraft og gelatin? Lurer du på hvilke aminosyrer kraft inneholder – og som muskelkjøtt (som vi spiser mye av) ikke inneholder? Dette får du svar på, i tillegg til lettfattelig informasjon om kraft som skjønnhetsdrikk, at kraft kan bidra til en sunn tarm, være betennelsesdempende, hjelpe deg til å sove bedre og kan være godt for skjelett og bindevev.

Foto: CappelenDamm

Å koke kraft av bein har vært gjort i århundrer, det er en kunst som nå heldigvis blir tatt frem fra glemselen, i Norge mye takket være Gry Hammer.

Kraftbasert mat er mer næringsrikt og ikke minst mer smakfullt. Grønnsakskraft smaker bedre og er mer næringsrikt enn grønnsaksbuljong, og kjøttkraft er mer næringsrikt og smaker bedre enn en buljongterning. Ingen kokk med respekt for yrket sitt bruker vel buljongterninger?

Fet oksekraft i superpraktisk isterningbrett fra Hay kitchen market.

For min egen del har kraft vært, og er fortsatt viktig, i småbarnsfasen. Kraftbaserte moser og supper gir ekstra næring til mine to små. Vi har kraft i fryseren som enkelt blir til suppe på hektiske hverdager. Da tar vi opp den frosne kraften, legger den i en kjele og varmer den opp mens vi skreller ulike grønnsaker og hiver oppi kraften, og kanskje steker litt løk og hvitløk svett i panna for å gi ekstra smak. Gry kaller kraft for hurtigmat, og jeg gir henne rett i det.

I boken Kraft og andre styrkedrikker får du mange kraftoppskrifter. Jeg har blant annet laget skogsoppsuppen, og linsesuppen står på planen å lage snart. I boken finner du også oppskriften på blåbærsaft, som jeg lager til jentene hvis de er forkjølet, eller om vi vil ha hjemmelaget toddy på tur. (Å lage hjemmelaget toddy er så enkelt at du ikke vil kjøpe toddy igjen senere). Eller hva med hjemmelagde marshmallows til en næringsrik kakao før vinteren slipper taket og til påskeferien? Eller styrkende oksehalesuppe, eller en rød kraftsmoothie som inneholder kraft, rødbeter og avokado blant annet? Du får altså massevis av oppskrifter på næringsrike smoothier, supper, snop og søtsaker til små og store, som inneholder kraft, gelatin eller kollagen.

Foto: CappelenDamm

Med andre ord: jeg anbefaler boken Kraft og andre styrkedrikker varmt. Boken passer både for deg som er nybegynner i kraftens verden og for deg som allerede koker kraft men vil vite mer. Jeg vil også påstå at boken er en skikkelig god gavebok. Kraftbasert mat er nemlig ikke vanskelig. Det er nesten latterlig lett å lage ekstra næringsrik mat til deg selv, de du er glad i, og få god smak på kjøpet sammen med skjønnhetseffekt og tarm-medisin.