I sommerbonusepisoden av Ingefær snakker jeg med Susanne Kaluza om Sunn fornuft-plakaten og hvorfor retningslinjer rundt trening, kosthold og bilder kan være viktig for de mange som sliter med spiseforstyrrelser.
Sunn Fornuft-plakaten er en samling retningslinjer som bloggere kan ha i bakhodet når vi skriver om kosthold og trening. Pressen har Vær varsom-plakaten som journalister skal følge. Vi som bloggere, og kanskje særlig bloggere med mange tusen lesere, har stor påvirkningskraft. Det er jo påvirkningskraften som gjør at bloggere tjener penger. Spiseforstyrrelser er den vanligste psykiske lidelsen blant jenter i alderen 13 til 25 år. Å skylde på bloggere blir for enkelt, men at bloggere har påvirkningskraft er det ingen tvil om. Derfor mener Susanne Kaluza at også bloggere bør følge visse retningslinjer slik at vi kan skrive best mulig om mat, kropp og trening. En bevisstgjøring, rett og slett. Susanne Kaluza har fått med seg United Influencers, Kvinneguiden, Bonnier Media og Aller media og har også samarbeidet med psykiater og ekspert på spiseforstyrrelser Finn Skårderud/Villa Sult.
Det er helt uomtvistelig at bloggere har stor påvirkningskraft. – Susanne Kaluza
På Ingefær, en podcast om helse og sånn, snakker jeg om mat og trening og kropp med ulike personer som har driver med noe innenfor dette feltet. Jeg håper jeg gjør det på en klok måte. Mange av gjestene mine er i alle fall kloke. Supersterke Kamilla K har gått ned i vekt med å spise masse næringsrik mat og funnet sin idrett: vektløfting (og hun er villt sterk!). Helene Drage ber oss snakke til oss selv som vi snakker til venninne våre: vi sier jo ikke til vår beste venninne «herregud så tjukk du er blitt i ferien, du ser helt jæææævlig ut i den shortsen og bulemagen din er skikkelig stygg». Så hvorfor snakker vi slik til oss selv? Silje Mariela ble mamma og innså at hun hadde latt utseendet styre alt for mye før, og det på bekostning av helsen. Og PT-Pia Seeberg snakker om hvordan hun kommuniserer rundt for eksempel kropp på hennes blogg.
Jeg tror slike damer med gode budskap er viktige. For vi sammenlikner oss med andre. Jeg også, selv om jeg er trygg i meg selv, er 35 år og tobarnsmamma. Jeg ser på andre og jeg ser på tidligere bilder av meg selv og jeg tenker at jeg for eksempel burde ha sett bedre ut, burde jeg ikke? På mange måter er jeg glad jeg ikke er tenåring nå i denne #fitspo-tiden vi er i (eller #hotmama, #bridetobeworkout, etc).
Derfor ønsker jeg en slik plakat velkommen. Vi trenger ikke følge den slavisk (jeg kommer til å fortsette å skrive hvor tungt/lett jeg løfter, feks), men jeg tror den er nyttig å ha i bakhodet. Det blir på en måte bloggeres samfunnsansvar. Og forhåpentligvis vil det bidra positivt. Spiseforstyrrelser kan være livsfarlig, det kan gi varige men og det er så inmari, inmari vondt. Og unødvendig.
Tross alt er jo kropp topp. Behandle den pent, men husk at det er så veldig mange ting som er viktigere enn hvordan vi ser ut i speilet eller i bikinien.
I episoden snakker Susanne og jeg blant annet om
- Hvorfor hun mener Sunn Fornuft-plakaten er viktig
- Hvor mange jenter som sliter med kropp
- Hvorfor særlig tall (vekt, bmi, kalorier) bør unngås å skrive om på bloggen
- At bloggere er gode mennesker – ingen vil gjøre noen litt mer spiseforstyrret – men at det er lurt å ha retningslinjer i bakhånd for å eventuelt ikke tråkke feil
- Vi går igjennom alle punktene i plakaten og Susanne utdyper og forklarer
Du har tre valg
Hør episoden her:
Last ned episoden som mp3
Sunn fornuft-plakaten er
1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.
2. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.
3. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.
4. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.
5. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.
6. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.
7. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.
8. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.
9. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.
10. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummeret er 116 123. De som synes det er lettere å skrive kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no. Røde Kors har også en egen rådgivningstjeneste for unge, Kors på Halsen. De når du på 800 333 21.
Motta nyhetsbrev?
En gang i uken sender jeg klem og pepp til din digitale postkasse slik at både din og min uke blir litt bedre. Mitt mål er å gi deg kunnskap og verktøy slik at du kan ha det bra og levere på topp der du ønsker å skinne!