Lyst til å holde deg frisk og rask i vinter? Lag immunboostende styrkedrikker!

Inneholder adlinks

Det er enkelt å lage både varme og kalde drikker som kan bidra til en vinter uten snørr og gørr. Selvfølgelig er det ingen garanti, men jeg prøver å være obs på å få i meg noe styrkende hver dag for å holde immunforsvaret på topp.

Kraft
Vi koker kraft så ofte som mulig og har gjort det siden jeg var gravid med Elly for fem år siden. Kraft har vi i supper, gryter og pastasaus (vi kjøper coop sin økologiske, glutenfrie pasta, tips!). Kraft går også fint an å drikke. Jeg foretrekker da kyllingkraft som er laget med ulike grønnsaker. Oksekraft kan smake litt for sterkt til å drikke og fiskekraft passer best i fiskesuppe, synes jeg.

Blåbærsaft/toddy
Dette er kanskje jentenes favoritt. Oppskriften har jeg fra Gry Hammer og den står også i hennes nyeste bok Kraft og andre styrkedrikker. Jeg koker opp frosne blåbær med vann og lar det trekke en stund. Deretter bruker jeg stavmikser og blander blåbær og vann. Så siler jeg av. I saften som er igjen, blander jeg i honning og kollagen (gelatin kan også brukes, men da stivner det som kaldt). Vi har med blåbærsaft i kald eller varm versjon på tur i stedet for vanlig saft. Det tar kort tid å lage og er mye mer næringsrikt for små og store! Fullstendig oppskrift får du her.

Kakao
Oppskriften finner du her. Vår hemmelige ingrediens er kollagen. Og kokosfett og kanskje en eggeplomme. Mest mulig næring. Min erfaring er nemlig at kakaoen drikkes før matpakke – og da blir det liten plass til mat i små mager. Derfor lager vi en næringsbombe av en drikk som kan være rimelig usunn.

Te
I te blander jeg inn kollagen. Nå om dagen liker jeg rose-teen til Pukka, samt en Kloster-te med anis, fennikel og karve. Jeg bruker honning tidvis. Jentene liker roseteen med litt honning i og en skvett melk når de kommer hjem fra barnehagen.

Kjenner du på forkjørelsen er fersk ingefær, kollagen og honning en god kombo.

Kaffe
Min frokost et par ganger i uken: MCT-olje, smør, kaffe og kollagen. Og gjerne et par dråper stevia av ulik smak og/eller kanel og kardemommekrydder.

Smoothies
Jeg bruker alltid kollagen i smoothier. Hemmelig ingrediens er maca. Jeg får maca av mamma fra Tyskland, men ettersom jeg har forstått er det blitt lov å kjøpe i Norge igjen. Maca sies å gi energi, øke fruktbarheten og libidoen og stabilisere hormoner. Jeg pimper smoothien min med MyoGreens om dagen, for å få i meg ekstra grønt og om jeg ønsker en proteinrik smoothie tilsetter jeg MyoProtein, oftest i smaken vanilje.

Ingefærjus
Ingefærjus står i kjøleskapet nå. Jeg tar ett – to glass daglig i perioder. Enkelt å lage, se her!

Fermenterte drikker som vannkefir, kefir og kombucha
Vi har hatt fermenteringspause, men nå er vi i gang igjen. Vi fikk scoby og vannkefirkorn av Gry da jeg bokhadet henne. Kombucha kan kjøpes i de fleste helsekostforretninger nå.

Eplecidereddik
Litt eplecidereddik i det første vannglasset om morgenen kan visstnok være bra for fordøyelsen. Jeg synes det gjør godt og jeg husker dessuten å drikke vann før jeg drikker kaffe. Bare det er jo fint!